آرامگاه در کشورایران سهم قابل توجهی در تاریخ مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد معماری کشورایران دارااست و نظارت یک آرامگاه پر اسم و رسم در جمهوری اسلامی ایران از جنبه های مختلفی زیرا تاریخی، اجتماعی، مذهبی، معماری و هنری شایان توجه میباشد.
از آرامگاه در فرهنگ وتمدن فارسی عمید، به عنوان مکان آرمیدن، محل آسایش، محل اسکان، گور، مزار و بقاع و محل دفن خاطر شدهاست. مجموعاَ آرامگاه، بنایی میباشد که تنی از شخصیت های مذهبی یا این که غیر مذهبی در آن مدفون اند.
آرامگاه مذهبی، محل دفن امامزاده، مصلح یا این که البته از اولیاء خداست که بدل به زیارتگاهی همگانی شدهاست. در بین همه ابنیه مذهبی، مقابر و امامزادگان از مهم ترین رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بناهای مرز و بوم به شمار میروند.
بعد از عصر ساسانی و در اولِ ورود اسلام به کشور ایران نمی قدرت ایجاد کرد تاثیر خاصی از آرامگاه در کشورایران روئت کرد و حتی فراتر از آن، بیشتر مراسم یادبود و خاکسپاری نیز از جانب مسلمانها مذموم شمرده میشد و تکریم قبور و برپایی مراسم در مجاورت آنها از عادات ناپسند یهود و مسیحیت برشمرده میشد. البته در به عبارتی اثناء، با عامل در پناه ماندن مزار سرداران جنگی از باد و باران، تاسیس سایبان روا شد و بعد از مدتی نیز مزار اصحاب فرستاده(ص) نیز شاخص های چادری و چوبی شناخته شدند که به قبور ساسانی دارای اسم و رسم شدند.
بیان کننده آرامگاه معنایی نمادین داراست یعنی جایی که روح از گرفتاری های مادی بیرون شـده بـه وقار میرسد. آرامگاه های کشورایران، بعداز مساجد متداولترین نوع بنای همگانی در معماری اهل ایران میباشد. کلاً آرامگاه دارای اسم و رسم به بنایی گفته میشود که یک یا این که چندین شخصیت مذهبی یا این که سیاسی در آن دفن گردیده باشد.
این نوع بناها را به دو تیم، حرم آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد های مذهبی (زیارتی) و مقبـره هـای غیـر مذهبی می قدرت تقیسم کرد. بقعه های مذهبی در بیشتر شهرها و روستاها به امامزاده پر اسم و رسم شـده انـد و در مقایسه با بقیه بناهای اسلامی به جز مساجد از اعتبار ویژه ای برخوردارند. امامزاده ها بیش از سایر بناهای عصر اسلامی گزینه احترام وعلاقه مسلمان ها به ویژه شیعهها میباشند.
بناهای فوق در طی مجال پیشرفته و از یک آرامگاه بی آلایش به دسته های بسیار باشکوهی تبـدیـل شـده انـد ، مانند بناهای مشهد، قم، بسطام و روضه خوان صفی …
آرامگاه در کشورایران سهم قابل توجهی در تاریخ مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد معماری کشورایران دارااست و نظارت یک آرامگاه پر اسم و رسم در جمهوری اسلامی ایران از جنبه های مختلفی زیرا تاریخی، اجتماعی، مذهبی، معماری و هنری شایان توجه میباشد.
از آرامگاه در فرهنگ وتمدن فارسی عمید، به عنوان مکان آرمیدن، محل آسایش، محل اسکان، گور، مزار و بقاع و محل دفن خاطر شدهاست. مجموعاَ آرامگاه، بنایی میباشد که تنی از شخصیت های مذهبی یا این که غیر مذهبی در آن مدفون اند.
آرامگاه مذهبی، محل دفن امامزاده، مصلح یا این که البته از اولیاء خداست که بدل به زیارتگاهی همگانی شدهاست. در بین همه ابنیه مذهبی، مقابر و امامزادگان از مهم ترین رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بناهای مرز و بوم به شمار میروند.
بعد از عصر ساسانی و در اولِ ورود اسلام به کشور ایران نمی قدرت ایجاد کرد تاثیر خاصی از آرامگاه در کشورایران روئت کرد و حتی فراتر از آن، بیشتر مراسم یادبود و خاکسپاری نیز از جانب مسلمانها مذموم شمرده میشد و تکریم قبور و برپایی مراسم در مجاورت آنها از عادات ناپسند یهود و مسیحیت برشمرده میشد. البته در به عبارتی اثناء، با عامل در پناه ماندن مزار سرداران جنگی از باد و باران، تاسیس سایبان روا شد و بعد از مدتی نیز مزار اصحاب فرستاده(ص) نیز شاخص های چادری و چوبی شناخته شدند که به قبور ساسانی دارای اسم و رسم شدند.
بیان کننده آرامگاه معنایی نمادین داراست یعنی جایی که روح از گرفتاری های مادی بیرون شـده بـه وقار میرسد. آرامگاه های کشورایران، بعداز مساجد متداولترین نوع بنای همگانی در معماری اهل ایران میباشد. کلاً آرامگاه دارای اسم و رسم به بنایی گفته میشود که یک یا این که چندین شخصیت مذهبی یا این که سیاسی در آن دفن گردیده باشد.
این نوع بناها را به دو تیم، حرم آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد های مذهبی (زیارتی) و مقبـره هـای غیـر مذهبی می قدرت تقیسم کرد. بقعه های مذهبی در بیشتر شهرها و روستاها به امامزاده پر اسم و رسم شـده انـد و در مقایسه با بقیه بناهای اسلامی به جز مساجد از اعتبار ویژه ای برخوردارند. امامزاده ها بیش از سایر بناهای عصر اسلامی گزینه احترام وعلاقه مسلمان ها به ویژه شیعهها میباشند.
بناهای فوق در طی مجال پیشرفته و از یک آرامگاه بی آلایش به دسته های بسیار باشکوهی تبـدیـل شـده انـد ، مانند بناهای مشهد، قم، بسطام و روضه خوان صفی …