تزیینات آجرکاری در منار مسجد جامع مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اردبیل ، محل اتصال ساقه به گنبد و محرابی آجری مشاهده میشود.
آجرچینی منار دارنده تنوع خاصی میباشد و هر بخش آن به طریق خاصی انجام گردیدهاست.
از محور تا طول 3/75 متری خشت چینی افقی میباشد و هر رج به تناسب بندها صورت گرفته آنگاه با یک رج که شرایط باند پارتیشن داراست از آجرچینی استوانه بدنه مستقل میگردد.
بدنه به طور جناقی و خفته راسته (افقی عمودی) میباشد و تا طول 2/52 متری همین طرز ادامه مییابد و مجدد با یک رج حد فاصل در نصیب فوقانی منار و در طول 5/27 متری نوع خشت چینی به عبارتی نحوه افقی میباشد.
بخش بالای مناره استوانه ای میباشد و تحت هشت ضلعی کهاین بخش حداکثر دو متر طول داراست.
تنوع در خشت چینی منار مسجد جامع اردبیل مرتبط با خالق اساسی بوده زیرا در عین تعدد و چندگونگی از نظم خاصی شامل است. اکنون نصیب فوقانی و بخش ماذنه منار فرو ریخته رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و از منار عصر سلجوقی مسجد جامع اردبیل هشت متر بیشتر باقی نمانده میباشد.
بر منار در محل اتصال گنبد به ساقه ترکهای منشوری صورت، یکسری ستون آجرچینی افقی شغل گردیده است.
به جهت اینکه معماری بعد از ظهر سلجوقی تحت عنوان مثال ی بهتر مدل آجری معمولی طبقه بندی گردیده می قدرت این احتمال را بخشید کهاین منار وابسته بهاین عصر باشد.
منار مسجد جامع اردبیل همینطور در بخش جنوبی گنبدخانه و در سمت راست محراب گچبری، بقایای محرابی آجری وجود داراست که به لحاظ میرسد این محراب وابسته به مسجد ماقبل سلجوقی (مسجد شبستاندار) و قبل از مجال تاسیس گنبدخانه باشد.
کف آن نسبتاً 1/30 متر زیر خیس از کف محراب فعلی میباشد. مطابق کارداران متعدد فیزیکی و شیمیایی و آجرهای این محراب به گذر زمان مجال متلاشی گردیده اند ولی ملات آن باقی مانده میباشد.
آنچه از تزیینات کاشی کاری در مسجد جامع اردبیل مانده مرتبط با بقایای گنبد فرو ریخته میباشد. گنبد دو پوش و آجری رفیعی با ساقه بلند شکاف دار منشوری صورت (منشورهای مثلث القاع گنبدخانه را پوشش میداده که بالای ترکها و حد فاصل آنها قطار بندیهایی وجود داشته که با کاشیهایی به رنگ لاجوردی، فیروزه ای و آبیرنگ به نحوه معرق تزیین گردیده است.
کتیبه ها بسته به نوع نقوش بکار رفته به تراش (معرق) یا این که گره تقسیم بندی می گردند. نقوش شکسته از نوع گره و نقوش گردان از نوع تراش هستند.
کتبیه های مسجد جامع اردبیل از نوع گردان و تراش (معرق) هستند.
در دیوارهای گنبدخانه و روی پوشش گچی دیوارها، نقش و نگارهایی هر چندین محو، قابل مشاهده میباشد.
این نقش ها یادآور نگارگری آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد های باطن گنبد الجایتو میباشد و آرم میدهد که در عصر ایلخانان مسجد مرمت و تزیین گردیده است.
روی دیوارهای شرقی و غربی دو نوار افقی وجود داشتند که سه عدد از گل سرخهای نگارگری گردیده در بالای کمان ها را از هم جداگانه می نمودند.
این پیرایش ها به رنگ سبز و سرخ بر روی اندودی سپید رنگ نگارگری گردیده بودند. دیوارهای اندرونی مسجد نیز در طول یک متری دارنده برآمدگی کوچکی بودند که نگارگری و تزیین گردیده بودند.
تزیینات مقرنس و قطار بندی در محراب گچ بری مسجد جامع اردبیل وجود دارااست. همانطور که تیتر شد محراب از دو بخش تشکیلشده که هر در هر دو نصیب مقرنس جاری ساختن گردیده بخش فوقانی محراب نیز با قطار بندی آذین گشته میباشد.
تزیینات آجرکاری در منار مسجد جامع مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اردبیل ، محل اتصال ساقه به گنبد و محرابی آجری مشاهده میشود.
آجرچینی منار دارنده تنوع خاصی میباشد و هر بخش آن به طریق خاصی انجام گردیدهاست.
از محور تا طول 3/75 متری خشت چینی افقی میباشد و هر رج به تناسب بندها صورت گرفته آنگاه با یک رج که شرایط باند پارتیشن داراست از آجرچینی استوانه بدنه مستقل میگردد.
بدنه به طور جناقی و خفته راسته (افقی عمودی) میباشد و تا طول 2/52 متری همین طرز ادامه مییابد و مجدد با یک رج حد فاصل در نصیب فوقانی منار و در طول 5/27 متری نوع خشت چینی به عبارتی نحوه افقی میباشد.
بخش بالای مناره استوانه ای میباشد و تحت هشت ضلعی کهاین بخش حداکثر دو متر طول داراست.
تنوع در خشت چینی منار مسجد جامع اردبیل مرتبط با خالق اساسی بوده زیرا در عین تعدد و چندگونگی از نظم خاصی شامل است. اکنون نصیب فوقانی و بخش ماذنه منار فرو ریخته رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و از منار عصر سلجوقی مسجد جامع اردبیل هشت متر بیشتر باقی نمانده میباشد.
بر منار در محل اتصال گنبد به ساقه ترکهای منشوری صورت، یکسری ستون آجرچینی افقی شغل گردیده است.
به جهت اینکه معماری بعد از ظهر سلجوقی تحت عنوان مثال ی بهتر مدل آجری معمولی طبقه بندی گردیده می قدرت این احتمال را بخشید کهاین منار وابسته بهاین عصر باشد.
منار مسجد جامع اردبیل همینطور در بخش جنوبی گنبدخانه و در سمت راست محراب گچبری، بقایای محرابی آجری وجود داراست که به لحاظ میرسد این محراب وابسته به مسجد ماقبل سلجوقی (مسجد شبستاندار) و قبل از مجال تاسیس گنبدخانه باشد.
کف آن نسبتاً 1/30 متر زیر خیس از کف محراب فعلی میباشد. مطابق کارداران متعدد فیزیکی و شیمیایی و آجرهای این محراب به گذر زمان مجال متلاشی گردیده اند ولی ملات آن باقی مانده میباشد.
آنچه از تزیینات کاشی کاری در مسجد جامع اردبیل مانده مرتبط با بقایای گنبد فرو ریخته میباشد. گنبد دو پوش و آجری رفیعی با ساقه بلند شکاف دار منشوری صورت (منشورهای مثلث القاع گنبدخانه را پوشش میداده که بالای ترکها و حد فاصل آنها قطار بندیهایی وجود داشته که با کاشیهایی به رنگ لاجوردی، فیروزه ای و آبیرنگ به نحوه معرق تزیین گردیده است.
کتیبه ها بسته به نوع نقوش بکار رفته به تراش (معرق) یا این که گره تقسیم بندی می گردند. نقوش شکسته از نوع گره و نقوش گردان از نوع تراش هستند.
کتبیه های مسجد جامع اردبیل از نوع گردان و تراش (معرق) هستند.
در دیوارهای گنبدخانه و روی پوشش گچی دیوارها، نقش و نگارهایی هر چندین محو، قابل مشاهده میباشد.
این نقش ها یادآور نگارگری آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد های باطن گنبد الجایتو میباشد و آرم میدهد که در عصر ایلخانان مسجد مرمت و تزیین گردیده است.
روی دیوارهای شرقی و غربی دو نوار افقی وجود داشتند که سه عدد از گل سرخهای نگارگری گردیده در بالای کمان ها را از هم جداگانه می نمودند.
این پیرایش ها به رنگ سبز و سرخ بر روی اندودی سپید رنگ نگارگری گردیده بودند. دیوارهای اندرونی مسجد نیز در طول یک متری دارنده برآمدگی کوچکی بودند که نگارگری و تزیین گردیده بودند.
تزیینات مقرنس و قطار بندی در محراب گچ بری مسجد جامع اردبیل وجود دارااست. همانطور که تیتر شد محراب از دو بخش تشکیلشده که هر در هر دو نصیب مقرنس جاری ساختن گردیده بخش فوقانی محراب نیز با قطار بندی آذین گشته میباشد.