ورودی مسجد عتیق شیراز، شش دروازه داراست مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دو دروازه در شرق، دو دروازه در غرب، یکیاز در جنوب و یک کدام از در شمال.
مهمترین ورودی در شمال جایدارد که به خیال و خاطر بیان اسم دوازده امام شیعه (ع) روی چهار کاشی آن، دوازده امامی نامیده میشود.
دیگر خصوصیت این ورودی، مقرنس باشکوه و کتیبه بر روی کاشی های معرق در پایین پیش تاق آن میباشد.
در پس ورودی مسجد عتیق، یک هشتی با سقف زیبای تویزه داری، که با گل اخرایی رنگ تر و تمیز گردیدهاست.
بعداز ورودی صحن مرکزی مسجد قراردارد رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد پیرامون این صحن بناهای مسجد قرار گرفته اند.
صحن مسجد عتیق شیراز، دارنده سه آبگینه خرد میباشد که آبگینه مرکزی، هشت گوش و دو آبگینه دیگر، دوازده ضلعی می باشند.حضور آب درین آبگینه ها، موجب تولید غنای حسی مناسب، و منعکس شدن عنصرها و بناها در آن گردیدهاست.
همینطور مسجد جامع عتیق دارنده سه حیاط میباشد؛ حیاط شمالی که پر اسم و رسم به «طاق مروارید» میباشد با مقرنس آجری تزئین گردیده و دو مناره کوتاه در بالای آن قرار دارا هستند.
در کناره بالایی طاق، کتیبه ای نصب گردیده که آیاتی از قرآن مجید روی آن درج شدهاست.
در سمت شرقی حیاط شمالی یک شبستان نو ساز قراردارد که سقف آن بر ستونهای باریک قرار گرفته و با کاشی کاری های خوشگل تزئین گردیده است.
در جلوی ضلع شمالی این شبستان، حیاط گرانقدر مشرفی به یک محراب سنگی وجود دارااست.
نصیب غربی مسجد رواقی داراست که با یک راهروی بلند به دروازه ورودی و بازار همسایه پیوند می خورد و تداعی کننده ی ابهام و رمزوراز میباشد.
صحن های فراخ، تراس گشوده و بزرگ از خصوصیت های این شاخص میباشد. از سوی دیگر با التفات به شاخص آسانی، تماما معین میباشد که جای و یا این که به عبارتی مسجد، فضای گوشه و کنار را گرد خویش متمرکز ساخته میباشد.
اکثر وقت ها مصالح مستعمل در ایجاد کرد مسجد عتیق شیراز گچ، سنگ و کاشی میباشند. ولی این زمینه را بایستی مد لحاظ داشت که مصالح نپخته هیچ زیبایی ندارند و زمانی جذاب میشوند که با هنر معماران اهل ایران بهفعالیت می روند. روی اکثر اوقات مصالح این سازه خصوصا آن ها که جلوه بیرونی داراهستند، ابزار زده گردیده گچبری، مقرنسکاری، سنگبری با نازکی بالا و… که به وُفور در کنارهکناره مسجد جامع عتیق بهدیده می خورد.
مسجد عتیق شیراز اكنون بصورت یکی مساجد آباد و اساسی و آبرومنـد شیراز در آمده میباشد که خلال اینکه فساد های آن نوسازی شـده اسـت، دو شبستان بـزرگ و عظیم و مجلل در آن تاسیس شده است.
صحن ایوان مسجد که به بعدها ۵۵ × ۷۵ متر آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد میباشد، سنگ فرش گردیده و در آن سه آبگینه ساخته اند که یک کدام از هشت ضلعی و دوتای دیگر دوازده ضلعی میباشد و از آب لوله مالامال میشوند.
پیشانی طاق نماها آجرکاری گردیده که لابه لای آنان قطعات کاشی آبی رنگ بکاررفته میباشد.
در میانه صحن مسجد جامع عتیق، اتاق مکعب شکلی میباشد که کرسی آن قریب یک متر از کف صحن مسجد رفیعتر میباشد و بدور تا بدور آن را ایوانی به پهنا دو متـر فرا گرفته و به اسم (خدایخانه)، (بیت المصحف) و (دارالمصحف) نامیده شدهاست.
ساختمان مسجد عتیق شیراز که اولین هسته تاریخی شهر شیراز میباشد شامل بنایی مرتفع میباشد که دارنده تعدادی حجره و شبستان میباشد و بعضی بخش های آن دوطبقه است
ورودی مسجد عتیق شیراز، شش دروازه داراست مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دو دروازه در شرق، دو دروازه در غرب، یکیاز در جنوب و یک کدام از در شمال.
مهمترین ورودی در شمال جایدارد که به خیال و خاطر بیان اسم دوازده امام شیعه (ع) روی چهار کاشی آن، دوازده امامی نامیده میشود.
دیگر خصوصیت این ورودی، مقرنس باشکوه و کتیبه بر روی کاشی های معرق در پایین پیش تاق آن میباشد.
در پس ورودی مسجد عتیق، یک هشتی با سقف زیبای تویزه داری، که با گل اخرایی رنگ تر و تمیز گردیدهاست.
بعداز ورودی صحن مرکزی مسجد قراردارد رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد پیرامون این صحن بناهای مسجد قرار گرفته اند.
صحن مسجد عتیق شیراز، دارنده سه آبگینه خرد میباشد که آبگینه مرکزی، هشت گوش و دو آبگینه دیگر، دوازده ضلعی می باشند.حضور آب درین آبگینه ها، موجب تولید غنای حسی مناسب، و منعکس شدن عنصرها و بناها در آن گردیدهاست.
همینطور مسجد جامع عتیق دارنده سه حیاط میباشد؛ حیاط شمالی که پر اسم و رسم به «طاق مروارید» میباشد با مقرنس آجری تزئین گردیده و دو مناره کوتاه در بالای آن قرار دارا هستند.
در کناره بالایی طاق، کتیبه ای نصب گردیده که آیاتی از قرآن مجید روی آن درج شدهاست.
در سمت شرقی حیاط شمالی یک شبستان نو ساز قراردارد که سقف آن بر ستونهای باریک قرار گرفته و با کاشی کاری های خوشگل تزئین گردیده است.
در جلوی ضلع شمالی این شبستان، حیاط گرانقدر مشرفی به یک محراب سنگی وجود دارااست.
نصیب غربی مسجد رواقی داراست که با یک راهروی بلند به دروازه ورودی و بازار همسایه پیوند می خورد و تداعی کننده ی ابهام و رمزوراز میباشد.
صحن های فراخ، تراس گشوده و بزرگ از خصوصیت های این شاخص میباشد. از سوی دیگر با التفات به شاخص آسانی، تماما معین میباشد که جای و یا این که به عبارتی مسجد، فضای گوشه و کنار را گرد خویش متمرکز ساخته میباشد.
اکثر وقت ها مصالح مستعمل در ایجاد کرد مسجد عتیق شیراز گچ، سنگ و کاشی میباشند. ولی این زمینه را بایستی مد لحاظ داشت که مصالح نپخته هیچ زیبایی ندارند و زمانی جذاب میشوند که با هنر معماران اهل ایران بهفعالیت می روند. روی اکثر اوقات مصالح این سازه خصوصا آن ها که جلوه بیرونی داراهستند، ابزار زده گردیده گچبری، مقرنسکاری، سنگبری با نازکی بالا و… که به وُفور در کنارهکناره مسجد جامع عتیق بهدیده می خورد.
مسجد عتیق شیراز اكنون بصورت یکی مساجد آباد و اساسی و آبرومنـد شیراز در آمده میباشد که خلال اینکه فساد های آن نوسازی شـده اسـت، دو شبستان بـزرگ و عظیم و مجلل در آن تاسیس شده است.
صحن ایوان مسجد که به بعدها ۵۵ × ۷۵ متر آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد میباشد، سنگ فرش گردیده و در آن سه آبگینه ساخته اند که یک کدام از هشت ضلعی و دوتای دیگر دوازده ضلعی میباشد و از آب لوله مالامال میشوند.
پیشانی طاق نماها آجرکاری گردیده که لابه لای آنان قطعات کاشی آبی رنگ بکاررفته میباشد.
در میانه صحن مسجد جامع عتیق، اتاق مکعب شکلی میباشد که کرسی آن قریب یک متر از کف صحن مسجد رفیعتر میباشد و بدور تا بدور آن را ایوانی به پهنا دو متـر فرا گرفته و به اسم (خدایخانه)، (بیت المصحف) و (دارالمصحف) نامیده شدهاست.
ساختمان مسجد عتیق شیراز که اولین هسته تاریخی شهر شیراز میباشد شامل بنایی مرتفع میباشد که دارنده تعدادی حجره و شبستان میباشد و بعضی بخش های آن دوطبقه است