loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 4
سه شنبه 22 خرداد 1403 زمان : 12:53

وانک دارنده دو گنبد میباشد که عبارتند از: یک گنبد خرد بر روی محل استقرار عموم مردم و یک گنبد گرانقدر بر روی بخش مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد م قدم محراب کلیسا. با ورود به کلیسا متوجه دو ردیف مربع صورت می‌شوید که در مسافت ۶/۲۵ متری دیوار غربی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد آن قرار دارا هستند و هرکدام از اضلاع آن ها دو متر میباشد. در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد قسمت غربی کلیسا با استعمال از بخشی از این ردیف ها و اساس‌های دیوارهای جانبی، چهار طاق‌نمای بلند ساخته اند که طول هرکدام به ۱۰/۲۵ متر می‌رسد و گنبد خرد و معدود طول کلیسا بر روی آن ها جای دارد. گنبد دایره وار و گرانقدر، مانند گنبدهای مساجد به لحاظ می‌رسد و از آن ها الهام گرفته میباشد. نمای بیرونی گنبد با خشت پخته زینت یافته و نمای داخلی آن که به رنگ لاجوردی میباشد، با تصاویر مذهبی و تزیینات گلبوته و طلاکاری تزیین شد‌ه‌است. به دور تا به دور این گنبد، هشت پنجره وجود دارااست که در مسافت دربین آنان تصاویری از آفرینش انسان و حوا، میل کردن میوه ممنوعه، مرگ هابیل و ... به چشم می‌خورد. ساختمان نمازخانه نمازخانه اساسی کلیسای وانک، پلانی به صورت متوازی الاضلاع داراست و مشمول دو بخش چهارگوش میباشد که نصیب نخستین شبستان سازه به حساب آورده می شود و نصیب دوم که ذیل گنبدخانه میباشد تحت عنوان محل اجرای مراسم و سرودهای مذهبی گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد. در ازاره های دیوارهای نمازخانه، کاشی های خشتی تعدادی رنگ به شغل رفته و در بخش های بالای آن نگارگری های بر آمده از کتاب ها مقدس به دیده می‌خورند که همگی سطح فضای گنبد را نیز پوشانده میباشد. بدور تا به دور گنبد، ماجرا خلقت انسان و حوا بوسیله نقاشان ارمنی به تصویر کشیده گردیده و بر محراب بسیار زیبای کلیسا نیز تصاویری برای مثال تصویر حضرت مسیح مشاهده می شود. هیچ سیرتکامل تزییناتی اعم از کاشیکاری در نمای فرنگی گنبد کلیسا چشم نمی‌شود و سطح آن فقط با خشت معمولی پوشیده شد‌ه‌است.آنچه که بر حیرت بینندگان وانک میافزاید این میباشد که با قرار به چنگ آوردن در فضای کلیسا، در انبوهی از رنگ و نقش محدود میشوند، چرا‌که همگی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد، باطن گنبد و همگی زوایای کلیسا با نگارگری رنگ روغن زینت یافته میباشد. بیشتر این نگارگری ها مضامینی از انجیل مقدس را به تصویر می‌کشند. در قسمتی از کلیسا تصاویری از بدو به دنیاآمدن تا عروج عیسی مسیح بر آنان به چشم می خورد و بر روی بخشی از دیوارها، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و فردوس و دوزخ وجهنم، نقش بسته میباشد. در محل سرود خوانان کلیسا، 4 تصویر یار و همدم با گلبوته هایی در حوالی آن وجود دارااست که در آن شکنجه مقدسان مشاهده می شود. تصاویر محل سرود خوانان مرتبط با حضرت مسیح میباشد که در اتاقک اشیای اختصاصی با تصاویری از بشارت دادن فرشته به حضرت مریم شروع گردیده و سراسر کلیسا را به دور می‌زند. تصاویر میانی مشتمل بر ولادت حضرت مسیح، سجده سه فرمانروا به عیسی، امتحان مسیح بوسیله ابلیس، واپسین شام عیسی، مصلوب شدن و دفن عیسی، معراج عیسی و ... می‌باشند. بر دیوار شمالی درون کلیسا، تصاویر رستاخیز مشهود است که در بالای آن پردیس، محل ورود رستگاران و در نصیب زیر دوزخ و جهنمِ مهیب با زبانه های حریق، اژدهای یک سری راز و دیوهای رَم کرده، فرشتگانی که از بالا گناهکاران را به حفره در می آویزند و ... نگارگری گردیده‌است. هزینه تمامی تزئینات و نگارگری‌ها و تذهیب‌های کلیسا را فردی به اسم خواجه آودیک استپانوس هواخواهی کرده و استادان ارمنی برای مثال هوانس مرکوز و کشیش استپانوس و معلم میناس بر روی آن‌ها فعالیت کرده اند.

وانک دارنده دو گنبد میباشد که عبارتند از: یک گنبد خرد بر روی محل استقرار عموم مردم و یک گنبد گرانقدر بر روی بخش مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد م قدم محراب کلیسا. با ورود به کلیسا متوجه دو ردیف مربع صورت می‌شوید که در مسافت ۶/۲۵ متری دیوار غربی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد آن قرار دارا هستند و هرکدام از اضلاع آن ها دو متر میباشد. در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد قسمت غربی کلیسا با استعمال از بخشی از این ردیف ها و اساس‌های دیوارهای جانبی، چهار طاق‌نمای بلند ساخته اند که طول هرکدام به ۱۰/۲۵ متر می‌رسد و گنبد خرد و معدود طول کلیسا بر روی آن ها جای دارد. گنبد دایره وار و گرانقدر، مانند گنبدهای مساجد به لحاظ می‌رسد و از آن ها الهام گرفته میباشد. نمای بیرونی گنبد با خشت پخته زینت یافته و نمای داخلی آن که به رنگ لاجوردی میباشد، با تصاویر مذهبی و تزیینات گلبوته و طلاکاری تزیین شد‌ه‌است. به دور تا به دور این گنبد، هشت پنجره وجود دارااست که در مسافت دربین آنان تصاویری از آفرینش انسان و حوا، میل کردن میوه ممنوعه، مرگ هابیل و ... به چشم می‌خورد. ساختمان نمازخانه نمازخانه اساسی کلیسای وانک، پلانی به صورت متوازی الاضلاع داراست و مشمول دو بخش چهارگوش میباشد که نصیب نخستین شبستان سازه به حساب آورده می شود و نصیب دوم که ذیل گنبدخانه میباشد تحت عنوان محل اجرای مراسم و سرودهای مذهبی گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد. در ازاره های دیوارهای نمازخانه، کاشی های خشتی تعدادی رنگ به شغل رفته و در بخش های بالای آن نگارگری های بر آمده از کتاب ها مقدس به دیده می‌خورند که همگی سطح فضای گنبد را نیز پوشانده میباشد. بدور تا به دور گنبد، ماجرا خلقت انسان و حوا بوسیله نقاشان ارمنی به تصویر کشیده گردیده و بر محراب بسیار زیبای کلیسا نیز تصاویری برای مثال تصویر حضرت مسیح مشاهده می شود. هیچ سیرتکامل تزییناتی اعم از کاشیکاری در نمای فرنگی گنبد کلیسا چشم نمی‌شود و سطح آن فقط با خشت معمولی پوشیده شد‌ه‌است.آنچه که بر حیرت بینندگان وانک میافزاید این میباشد که با قرار به چنگ آوردن در فضای کلیسا، در انبوهی از رنگ و نقش محدود میشوند، چرا‌که همگی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد، باطن گنبد و همگی زوایای کلیسا با نگارگری رنگ روغن زینت یافته میباشد. بیشتر این نگارگری ها مضامینی از انجیل مقدس را به تصویر می‌کشند. در قسمتی از کلیسا تصاویری از بدو به دنیاآمدن تا عروج عیسی مسیح بر آنان به چشم می خورد و بر روی بخشی از دیوارها، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و فردوس و دوزخ وجهنم، نقش بسته میباشد. در محل سرود خوانان کلیسا، 4 تصویر یار و همدم با گلبوته هایی در حوالی آن وجود دارااست که در آن شکنجه مقدسان مشاهده می شود. تصاویر محل سرود خوانان مرتبط با حضرت مسیح میباشد که در اتاقک اشیای اختصاصی با تصاویری از بشارت دادن فرشته به حضرت مریم شروع گردیده و سراسر کلیسا را به دور می‌زند. تصاویر میانی مشتمل بر ولادت حضرت مسیح، سجده سه فرمانروا به عیسی، امتحان مسیح بوسیله ابلیس، واپسین شام عیسی، مصلوب شدن و دفن عیسی، معراج عیسی و ... می‌باشند. بر دیوار شمالی درون کلیسا، تصاویر رستاخیز مشهود است که در بالای آن پردیس، محل ورود رستگاران و در نصیب زیر دوزخ و جهنمِ مهیب با زبانه های حریق، اژدهای یک سری راز و دیوهای رَم کرده، فرشتگانی که از بالا گناهکاران را به حفره در می آویزند و ... نگارگری گردیده‌است. هزینه تمامی تزئینات و نگارگری‌ها و تذهیب‌های کلیسا را فردی به اسم خواجه آودیک استپانوس هواخواهی کرده و استادان ارمنی برای مثال هوانس مرکوز و کشیش استپانوس و معلم میناس بر روی آن‌ها فعالیت کرده اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 133
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 970
  • بازدید سال : 2701
  • بازدید کلی : 3814
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی