loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 26
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 13:22


در بعضی آبگینه آب و در برخی بخاری‌های ديواری مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد تعبیه‌گردیده‌اند. ديوارها را نيز آینه‌های فراوان پوشانیده‌اند.
مجموع سقف‌های کاخ را نيز موزاییک‌های بسيار خوب پوشانيده‌اند و دالان‌ها و غلام‌گردش‌های بسيار زيبا و هماهنگ آنان را اشراف کرده‌اند.نکته دارای اهمیت در اين عمارت ارتباطی میباشد که ميان فضاها و بخش‌های متعدد آن پديد آمده میباشد.
اين رابطه سبب میگردد تا کاخ هشت فردوس اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد دور و بر از وحدت و يکپارچگی و تزیینات قابل‌دقت بهره مند خواهد شد.
کاخ درونی به مرکزیت تالاری بلند، با قاعده هشت و نیم هشت پدید آمده میباشد.
این سالن که هسته مرکزی سازه میباشد، با ارتفاعی متساوی دوطبقه و رفیعتر از دیگر فضاها، همانند چارطاقی باشکوهی میباشد که در چهار ضلع بزرگتر هشت و نیم هشت به چهار و حیاط اساسی سازه باز گردیده و در اضلاع خرد خیس، که در حکم محور های چارطاقی میباشند، با جداره هایی متخلخل به غرفهها متصل گردیده است.
فضای میانی به مثابه قلب کاخ با همگی خردفضاهای پیرامون ارتباطی زنده داراست، ارکان این رابطه مفصلهایی می باشند که در مقیاس های متعدد و سازه به جايگاه و مرتبه هر خردفضا سامان یافته اند، و در‌این فضای مرکزی حضور دارا هستند، از تاقها و تاق نماها تا سطح ها مشبک جداره های سالن با کادر بندی بازشوها و طاقچه ها به سطوحی خرد خیس تقسیم گردیده و به نگاره ها و آینه کاری ها زینت یافته میباشد.
نقطع ی عطف هنر و نازکی معماران رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد این سازه را در طاق سالن شاهد هستیم طاقی مقرنس و مزین به نگاره هایی انتزاعی از طبیعت که در راس آن نورگیری هشت گوش اشعه های فروغ را به باطن هدایت می نماید و در مخلوط با سطح ها مقرنس جلوه ای بی سابقه می نمایاند.
صحیح در پایین این نورگیر و در جواب به آن حوضی هشت گوش بر کف نشسته که آب از فواره سنگی دربین آن به ان هوا پرتاب می شد‌ه‌است.
ایوانهای پیرامونی سالن کاخ هشت پردیس اصفهان که با قرارگیری کوشک در محل تقاطع محورهای اساسی گلشن، هر کدام به یکی خیابانهای مهم گلشن باز اند ، با اتصال سالن به صحن گلشن، کامل کننده چگونگی درونی سالن میباشند.
تراس شمالی به خیابان شمالی گلشن که فراخ خیس از دیگر خیابانها میباشد رو کرده و خویش بزرگترین و بلندترین تراس کاخ میباشد.
درین تراس، آبگینه مروارید جای‌دارد.
ایوانهای شرقی و غربی قصر هشت فردوس اصفهان نیز قرینه یکدیگر میباشند و با سقف تروتمیز ای از چوب مسقف گردیده اند.

فضای مابین ایوانها و سالن مرکزی را هشت ایوانچه و دوازده اتاق اشغال کرده که هرمورد واجد چگونگی خاصی میباشد.
در کاخ هشت فردوس اصفهان، به خواسته تعریف و تمجید « باطن و خلوتی و آهسته » در شأن نظرگاه، از راهکارهایی مصرف شده میباشد مانند آنکه کوشک اگرچه مبنی بر نام و نشان نظرگاهی خود به حد کمال رو گلشن باز گردیده، ولی هم‌زمان « عفاف و حجاب باطن » نیز به انحایی مدنظر بوده میباشد.
به کار گیری از کانال گره چینی درپنجره های پیرامونی طبقه اولیه سبب می گردد تا علاوه بر آنکه مشاهده کرد از باطن به برون سرازیر باشد، نگاه بیرونی به باطن شیوه نیابد، به دلیل آن که پنجره امکانی برای نگاه از خارج به داخل وجود ندارد و حرمت و شأن باطن ایجاب می‌دارد تا پنجره حافظ حیا داخل باشد.
نازکی در اینجا میباشد که پنجره های طبقه آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دوم به جهت ارتفاعشان از سطح رویت کرد ناظر بیرونی از اینگونه حفاظ دیدی عاری میباشند.
تفاوت طرح دست اندازهای دو سوی غلام گردش ها نیز گویای همین پوشیدگی میباشد و در سویی، که رو به گلشن داراست، از گره چینی ریز و پرکار مستعمل تا پس آن چشم نشود، ولی دست اندازهای سمت باطن با یک گشودگی در ابتدا و گره چینی در زیر، علاوه بر آنکه حفاظ می باشند، بازدارنده رویت کرد نمیشوند.
سازه در‌حد فاصل سالن مرکزی کاخ هشت پردیس اصفهان و ایوانهای چهارسوی منقبض گردیده، البته در ایوانها و سالن مرکزی گشایش می‌یابد.
این قبض و گسترش که از روش هندسه هشت و نیم هشت قابلیت پذیرفته، سبب ساز گردیده تا ایوانهای چهار سمت واحدهایی غیر وابسته درک شوند که از طريق کامل خردفضاهای چهار کناره با بقیه ایوانها و فضای مرکزی متصل گردیده اند.
هر مورد از ایوانها و ایوانچه ها بر مبنای هندسه بدون نقص و متقارن شکل یافته اند و هیچ گوشهای ناقص وجود ندارد.
کلیه سقفها، با تأکید بر راءس، جزءمکان را درونی جدا معرفی می نمایند.


در بعضی آبگینه آب و در برخی بخاری‌های ديواری مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد تعبیه‌گردیده‌اند. ديوارها را نيز آینه‌های فراوان پوشانیده‌اند.
مجموع سقف‌های کاخ را نيز موزاییک‌های بسيار خوب پوشانيده‌اند و دالان‌ها و غلام‌گردش‌های بسيار زيبا و هماهنگ آنان را اشراف کرده‌اند.نکته دارای اهمیت در اين عمارت ارتباطی میباشد که ميان فضاها و بخش‌های متعدد آن پديد آمده میباشد.
اين رابطه سبب میگردد تا کاخ هشت فردوس اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد دور و بر از وحدت و يکپارچگی و تزیینات قابل‌دقت بهره مند خواهد شد.
کاخ درونی به مرکزیت تالاری بلند، با قاعده هشت و نیم هشت پدید آمده میباشد.
این سالن که هسته مرکزی سازه میباشد، با ارتفاعی متساوی دوطبقه و رفیعتر از دیگر فضاها، همانند چارطاقی باشکوهی میباشد که در چهار ضلع بزرگتر هشت و نیم هشت به چهار و حیاط اساسی سازه باز گردیده و در اضلاع خرد خیس، که در حکم محور های چارطاقی میباشند، با جداره هایی متخلخل به غرفهها متصل گردیده است.
فضای میانی به مثابه قلب کاخ با همگی خردفضاهای پیرامون ارتباطی زنده داراست، ارکان این رابطه مفصلهایی می باشند که در مقیاس های متعدد و سازه به جايگاه و مرتبه هر خردفضا سامان یافته اند، و در‌این فضای مرکزی حضور دارا هستند، از تاقها و تاق نماها تا سطح ها مشبک جداره های سالن با کادر بندی بازشوها و طاقچه ها به سطوحی خرد خیس تقسیم گردیده و به نگاره ها و آینه کاری ها زینت یافته میباشد.
نقطع ی عطف هنر و نازکی معماران رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد این سازه را در طاق سالن شاهد هستیم طاقی مقرنس و مزین به نگاره هایی انتزاعی از طبیعت که در راس آن نورگیری هشت گوش اشعه های فروغ را به باطن هدایت می نماید و در مخلوط با سطح ها مقرنس جلوه ای بی سابقه می نمایاند.
صحیح در پایین این نورگیر و در جواب به آن حوضی هشت گوش بر کف نشسته که آب از فواره سنگی دربین آن به ان هوا پرتاب می شد‌ه‌است.
ایوانهای پیرامونی سالن کاخ هشت پردیس اصفهان که با قرارگیری کوشک در محل تقاطع محورهای اساسی گلشن، هر کدام به یکی خیابانهای مهم گلشن باز اند ، با اتصال سالن به صحن گلشن، کامل کننده چگونگی درونی سالن میباشند.
تراس شمالی به خیابان شمالی گلشن که فراخ خیس از دیگر خیابانها میباشد رو کرده و خویش بزرگترین و بلندترین تراس کاخ میباشد.
درین تراس، آبگینه مروارید جای‌دارد.
ایوانهای شرقی و غربی قصر هشت فردوس اصفهان نیز قرینه یکدیگر میباشند و با سقف تروتمیز ای از چوب مسقف گردیده اند.

فضای مابین ایوانها و سالن مرکزی را هشت ایوانچه و دوازده اتاق اشغال کرده که هرمورد واجد چگونگی خاصی میباشد.
در کاخ هشت فردوس اصفهان، به خواسته تعریف و تمجید « باطن و خلوتی و آهسته » در شأن نظرگاه، از راهکارهایی مصرف شده میباشد مانند آنکه کوشک اگرچه مبنی بر نام و نشان نظرگاهی خود به حد کمال رو گلشن باز گردیده، ولی هم‌زمان « عفاف و حجاب باطن » نیز به انحایی مدنظر بوده میباشد.
به کار گیری از کانال گره چینی درپنجره های پیرامونی طبقه اولیه سبب می گردد تا علاوه بر آنکه مشاهده کرد از باطن به برون سرازیر باشد، نگاه بیرونی به باطن شیوه نیابد، به دلیل آن که پنجره امکانی برای نگاه از خارج به داخل وجود ندارد و حرمت و شأن باطن ایجاب می‌دارد تا پنجره حافظ حیا داخل باشد.
نازکی در اینجا میباشد که پنجره های طبقه آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دوم به جهت ارتفاعشان از سطح رویت کرد ناظر بیرونی از اینگونه حفاظ دیدی عاری میباشند.
تفاوت طرح دست اندازهای دو سوی غلام گردش ها نیز گویای همین پوشیدگی میباشد و در سویی، که رو به گلشن داراست، از گره چینی ریز و پرکار مستعمل تا پس آن چشم نشود، ولی دست اندازهای سمت باطن با یک گشودگی در ابتدا و گره چینی در زیر، علاوه بر آنکه حفاظ می باشند، بازدارنده رویت کرد نمیشوند.
سازه در‌حد فاصل سالن مرکزی کاخ هشت پردیس اصفهان و ایوانهای چهارسوی منقبض گردیده، البته در ایوانها و سالن مرکزی گشایش می‌یابد.
این قبض و گسترش که از روش هندسه هشت و نیم هشت قابلیت پذیرفته، سبب ساز گردیده تا ایوانهای چهار سمت واحدهایی غیر وابسته درک شوند که از طريق کامل خردفضاهای چهار کناره با بقیه ایوانها و فضای مرکزی متصل گردیده اند.
هر مورد از ایوانها و ایوانچه ها بر مبنای هندسه بدون نقص و متقارن شکل یافته اند و هیچ گوشهای ناقص وجود ندارد.
کلیه سقفها، با تأکید بر راءس، جزءمکان را درونی جدا معرفی می نمایند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 679
  • بازدید سال : 2410
  • بازدید کلی : 3523
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی