همسایة مسجد بایستی نماز خویش را در مسجد بخواند، مگر در مواقعی که معذور یا این که مریض باشد. (مستدرک، ج 3، ص 356)
16ـ امیرالمومنین (ع): «حَریمُ الْمَسْجِدِ اَرْبَعُونَ ذِراعاً وَ الْجِوارُ اَرْبَعُونَ داراً مِنْ اَرْبَعَةِ جَوانِبِها»
حریم مسجد تا چهل ذراع (20 متر) و حد همسایگی مسجد تا مسافت 40 منزل از چهار طرف آن میباشد. مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد (وسائلالشیعه، ج3، ص 484)
17ـ فرستادهالله (ص): «اَلْجُلُوسُ فِیالْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ کالاَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا این که فرستادهَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟
قالَ اَِلاِغْتِیابُ»
جلوس در مسجد درانتظار نماز تا هنگامی که حدثی از آدم سرنزند برایش عبادت میباشد، پهنا شد یا این که نبیالله! حدث کدام میباشد؟ فرمودند غایب بودن کردن. (اصول کافی، ج 3، ص60)
18ـ امام درست گو (ع): «صَلُّوا مِنَ الْمَسَاجِدِ فِی بِقَاعٍ مُخْتَلِفَةٍ فَإِنَّ کُلَّ بُقْعَةٍ تَشْهَدُ لِلْمُصَلِّی عَلَیْهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
در مسجد در نقاط گوناگون آن نماز بخوانید که هر قطعه در روز قیامت برای کسی که بر آن نماز خوانده سند خواهد داراست. رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد (وسائل، ج 3، ص 474)
19ـ امام راستگو (ع): «لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ»
کسیکه اهل مسجد باشد دست کم یکیاز این سه فایده بخش وی میخواهد شد: دعائی که پروردگار اورا شایسته فردوس کرده، بلائی که از وی دفع گردیده یا این که یک اخوی شرعی بخش وی گردیده که برای رضای خداوند از وی فایدهمند میگردد. (وسائل، ج 3، ص477)
20ـ «امام رضا (ع): «اَلْفَضْلُ فی دُخُولِ المَسْجِدِ، اَنْ تَبْدَأَ بِرِجْلِکَ الْیُمْنی اِذا دَخَلْتَ وَ بِالْیُسْری اِذا خَرَجْتَ»
فضیلت ورود به مسجد در آن میباشد که با پای راست باطن و با پای چپ از آن بیرون شوی. (وسائلالشیعه، ج 3، ص 517)
21ـ امام درستگو (ع): «البُزاقُ فی المَسجدِ خطیئةٌ و کفّارَتُهُ دَحرفهُه»
در مسجد، آب دهن پرت کردن خطاست و کفارهاش تمیز کردن و از فی مابین بردن آن میباشد. (وسائل ج 3، ص 499)
22ـ امام باقر (ع): «مَنْ رَدَّ رِیقَهُ تَعْظِیماً لِحَقِّ الْمَسْجِدِ جَعَلَ اللّهُ رِیقَهُ صِحَّةً فی بَدَنِهِ وَعُوفِی مِنْ بَلوی فی جَسَدِهِ»
هر که به پاس حرمت مسجد آب دهن خویش را فرو موفقیت (و در مسجد نیندازد) پروردگار به عبارتی بزاقش را برهان تن درستی بدن وی قرار میدهد و عوارض جسمانی او را برطرف مینماید. (وسائل، ج 7، ص 499)
23ـ امام باقر (ع): «لَحَدیثُ الْبَغْیِ فِی الْمَسْجِدِ، یأکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأکُلُ الْبَهیمَةُ الْحَطَبَ»
در مسجد، لغویات و حرفهای نامربوط زدن ثوابها را (آنچنان) میخورند و از دربین میمارک همچون چهار پایان که علف را (با حرص و وَلَع) میخورند و از در بین میمارک. (مستدرک، ج 3، ص 371)
24ـ پیامبرالله (ص): «إِنَّ اللهَ یُعْطِیکَ مَا دُمْتَ جَالِساً فِی الْمَسْجِدِ بِکُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّسْتَ فیه دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْکَ الْمَلَائِکَةُ وَ یُکْتَبُ لَکَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحی عَنْکَ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ»
تا وقتی که در مسجد به راز میبری آفریدگار به تعداد هر نَفَسی در آن یک رتبه مقام در پردیس برای تو بالا میپیروزی و ملائکه بر تو سلام میفرستند و 10 حسنه برایت تصویب و 10 گناهت منزه می شود. (بحار، ج 83، ص370)
25ـ فرستادهالله (ص): «نهُ النّاسِ أَوَّلـُهُم دخولاً فیالمسجدِ وآخِرُهُم خُروجاً»
شایسته ترین عموم اولین افرادی میباشند که در مسجد وارد و واپسین اشخاصی که از آن بیرون میگردند. (مستدرک، ج 3، ص 36)
26ـ امام باقر (ع): «الجُنُبُ و الحائِضُ یَدخُلانِ المَسجِدَ مُجتازَین ولایَقعُدانِ فیهِ و لایَقْربانِ المسجدَینِ الحَرَمَین»
بشر جُنُب و زن حائض، صرفا میتوانند در درحال حاضر عبور از یک درِ مسجد وارد و از درِ دیگر آن بیرون شوند و حق توقف در آن را ندارند، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ولی حرمین شریفین (مسجدالحرام و مسجدالنبی) حتی حق ورود به آنهارا هم ندارند. (وسائل، ج 1، ص488)
27ـ امام حسن مجتبی (ع): «اَلْغَفْلَةُ تَرکُکَ الْمَسْجِدَ، وَ طَاعَتُکَ الْمُفْسِدَ»
غفلت تو درین میباشد که ارتباط خویش را با مسجد انقطاع میکنی و خط مش مُفسدین و تبهکاران را پیشه میگیری. (بحار، ج 78، ص 115)
28ـ پیامبرالله (ص): «یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکونَ: المُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِخیسَةُ»
روز قیامت سه نَفر میآیند و (از امت) گلایه مینمایند: یکی از قرآن، دیگری مسجد و دیگر عترت و اهل بیت اینجانب میباشند. (وسائل، ج 3، ص 484)
29ـ نبیالله (ص): «مَنْ أَحَبَّ أَنْ لَایُظْلَمَ لَحَدُهُ فَلْیُنَوِّرِ الْمَسَاجِدَ»
هر که دوست دارااست قبرش بدوننور و ظُلُمانی نباشد، مساجد را روشنائی دهد. (مستدرک، ج 3، ص 385)
[۱۸۶] . کنزالعمال، ج۷، ص۶۴۸.
همسایة مسجد بایستی نماز خویش را در مسجد بخواند، مگر در مواقعی که معذور یا این که مریض باشد. (مستدرک، ج 3، ص 356)
16ـ امیرالمومنین (ع): «حَریمُ الْمَسْجِدِ اَرْبَعُونَ ذِراعاً وَ الْجِوارُ اَرْبَعُونَ داراً مِنْ اَرْبَعَةِ جَوانِبِها»
حریم مسجد تا چهل ذراع (20 متر) و حد همسایگی مسجد تا مسافت 40 منزل از چهار طرف آن میباشد. مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد (وسائلالشیعه، ج3، ص 484)
17ـ فرستادهالله (ص): «اَلْجُلُوسُ فِیالْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ کالاَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا این که فرستادهَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟
قالَ اَِلاِغْتِیابُ»
جلوس در مسجد درانتظار نماز تا هنگامی که حدثی از آدم سرنزند برایش عبادت میباشد، پهنا شد یا این که نبیالله! حدث کدام میباشد؟ فرمودند غایب بودن کردن. (اصول کافی، ج 3، ص60)
18ـ امام درست گو (ع): «صَلُّوا مِنَ الْمَسَاجِدِ فِی بِقَاعٍ مُخْتَلِفَةٍ فَإِنَّ کُلَّ بُقْعَةٍ تَشْهَدُ لِلْمُصَلِّی عَلَیْهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
در مسجد در نقاط گوناگون آن نماز بخوانید که هر قطعه در روز قیامت برای کسی که بر آن نماز خوانده سند خواهد داراست. رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد (وسائل، ج 3، ص 474)
19ـ امام راستگو (ع): «لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ»
کسیکه اهل مسجد باشد دست کم یکیاز این سه فایده بخش وی میخواهد شد: دعائی که پروردگار اورا شایسته فردوس کرده، بلائی که از وی دفع گردیده یا این که یک اخوی شرعی بخش وی گردیده که برای رضای خداوند از وی فایدهمند میگردد. (وسائل، ج 3، ص477)
20ـ «امام رضا (ع): «اَلْفَضْلُ فی دُخُولِ المَسْجِدِ، اَنْ تَبْدَأَ بِرِجْلِکَ الْیُمْنی اِذا دَخَلْتَ وَ بِالْیُسْری اِذا خَرَجْتَ»
فضیلت ورود به مسجد در آن میباشد که با پای راست باطن و با پای چپ از آن بیرون شوی. (وسائلالشیعه، ج 3، ص 517)
21ـ امام درستگو (ع): «البُزاقُ فی المَسجدِ خطیئةٌ و کفّارَتُهُ دَحرفهُه»
در مسجد، آب دهن پرت کردن خطاست و کفارهاش تمیز کردن و از فی مابین بردن آن میباشد. (وسائل ج 3، ص 499)
22ـ امام باقر (ع): «مَنْ رَدَّ رِیقَهُ تَعْظِیماً لِحَقِّ الْمَسْجِدِ جَعَلَ اللّهُ رِیقَهُ صِحَّةً فی بَدَنِهِ وَعُوفِی مِنْ بَلوی فی جَسَدِهِ»
هر که به پاس حرمت مسجد آب دهن خویش را فرو موفقیت (و در مسجد نیندازد) پروردگار به عبارتی بزاقش را برهان تن درستی بدن وی قرار میدهد و عوارض جسمانی او را برطرف مینماید. (وسائل، ج 7، ص 499)
23ـ امام باقر (ع): «لَحَدیثُ الْبَغْیِ فِی الْمَسْجِدِ، یأکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأکُلُ الْبَهیمَةُ الْحَطَبَ»
در مسجد، لغویات و حرفهای نامربوط زدن ثوابها را (آنچنان) میخورند و از دربین میمارک همچون چهار پایان که علف را (با حرص و وَلَع) میخورند و از در بین میمارک. (مستدرک، ج 3، ص 371)
24ـ پیامبرالله (ص): «إِنَّ اللهَ یُعْطِیکَ مَا دُمْتَ جَالِساً فِی الْمَسْجِدِ بِکُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّسْتَ فیه دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْکَ الْمَلَائِکَةُ وَ یُکْتَبُ لَکَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحی عَنْکَ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ»
تا وقتی که در مسجد به راز میبری آفریدگار به تعداد هر نَفَسی در آن یک رتبه مقام در پردیس برای تو بالا میپیروزی و ملائکه بر تو سلام میفرستند و 10 حسنه برایت تصویب و 10 گناهت منزه می شود. (بحار، ج 83، ص370)
25ـ فرستادهالله (ص): «نهُ النّاسِ أَوَّلـُهُم دخولاً فیالمسجدِ وآخِرُهُم خُروجاً»
شایسته ترین عموم اولین افرادی میباشند که در مسجد وارد و واپسین اشخاصی که از آن بیرون میگردند. (مستدرک، ج 3، ص 36)
26ـ امام باقر (ع): «الجُنُبُ و الحائِضُ یَدخُلانِ المَسجِدَ مُجتازَین ولایَقعُدانِ فیهِ و لایَقْربانِ المسجدَینِ الحَرَمَین»
بشر جُنُب و زن حائض، صرفا میتوانند در درحال حاضر عبور از یک درِ مسجد وارد و از درِ دیگر آن بیرون شوند و حق توقف در آن را ندارند، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ولی حرمین شریفین (مسجدالحرام و مسجدالنبی) حتی حق ورود به آنهارا هم ندارند. (وسائل، ج 1، ص488)
27ـ امام حسن مجتبی (ع): «اَلْغَفْلَةُ تَرکُکَ الْمَسْجِدَ، وَ طَاعَتُکَ الْمُفْسِدَ»
غفلت تو درین میباشد که ارتباط خویش را با مسجد انقطاع میکنی و خط مش مُفسدین و تبهکاران را پیشه میگیری. (بحار، ج 78، ص 115)
28ـ پیامبرالله (ص): «یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکونَ: المُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِخیسَةُ»
روز قیامت سه نَفر میآیند و (از امت) گلایه مینمایند: یکی از قرآن، دیگری مسجد و دیگر عترت و اهل بیت اینجانب میباشند. (وسائل، ج 3، ص 484)
29ـ نبیالله (ص): «مَنْ أَحَبَّ أَنْ لَایُظْلَمَ لَحَدُهُ فَلْیُنَوِّرِ الْمَسَاجِدَ»
هر که دوست دارااست قبرش بدوننور و ظُلُمانی نباشد، مساجد را روشنائی دهد. (مستدرک، ج 3، ص 385)
[۱۸۶] . کنزالعمال، ج۷، ص۶۴۸.